Kartotéka her

     Hra není pouze zábava a prostředek ke krácení volného času. Má především výchovné dopady a jako takovou je nutno ji brát a ke každé přistupovat s otázkou: "Co učí, procvičuje, rozvíjí?" a podle toho ji umět realizovat. Zvolit odpovídající hru pro určitou skupinu hráčů je záležitostí citu, cviku a zkušeností, vycházející ze studia a praxe. Důležitým prvkem před zahájením hry i v jejím průběhu, je její motivace, která hráčům usnadní pochopení pravidel a dokáže podstatně zvýšit herní aktivitu a celkové prožití hry. Umění vést hry nestačí pouze zkušenosti, zpravidla je třeba mít k dispozici dostatečné zdroje her. A aby bylo z čeho vycházet, čím začít, tomu má napomoci právě tato Kartotéka her, která obsahuje 100 zajímavých her do místnosti i ven, do sucha i deště.

 


 

KARTOTÉKA HER

Zásah

Hráči se postaví do kruhu, aby se kruh nezmenšoval, u špiček nohou se jim kruh vyznačí křídou. Jeden hráč je střední . Na povel si hráči začnou mezi sebou míč přehazovat. Ve vhodné chvíli se snaží hráči zasáhnout středního. Přitom musí zvolat "zásah".Pakliže se nestrefí,mění si hráč se středním místo.


 Vlna

Hráči sedí na břehu v dlouhé řadě a drží se za ruce. Na znamení vedoucího se vrhají krajní do vody a táhnou za sebou další, až jsou všichni ve vodě.. Odměna: Pro zpestření je možno dohodnout způsob pohybu hráčů ve vodě,takže dojem "vlnění" bude ještě výraznější.


Za soupeřovým míčem

Hráči se postaví do dvou družstev a první obdrží od vedoucího míč. Na povel hodí každý míč co nejdále dopředu a hned běží pro míč protivníka. Kdo se dříve vrátí k místu startu, získává bod pro své družstvo.Tak pokračují všechny dvojce. Odměna: Místo míče je možno použít luk a pod., je však třeba dbát zvýšené opatrnosti


Hrad - lokálka

a/ Na hradě Rašpli měli pro "mokré" počasí nevalnou návštěvu -jenom 144 návštěvníků. Z toho bylo žen o 12 více než mužů a dětí o18 méně než polovina všech dohromady dospělých. Kolik dětiček to bylo

b/ Celkem 198 osob vyklopila lokálka ve výletním místě. Jestliže žen bylo dvakrát tolik co dívek, mužů dvakrát tolik co žen a chlapců o 6 více neždívek, kolik bylo dohromady žen, mužů, dívek a chlapců.


Náčelník

Jeden hráč, předem určený a označený jako náčelník,vyráží do terénu se svými 3-5 přáteli. Pohybují se v předem vymezeném prostoru. Asi po 15 min. vyráží pronásledovatelé,kteří se snaží zmocni náčelníka. Jeho přátelé ho chrání.


Láhev

Hráči se sednou do kruhu a ve vylosovaném pořadí otáčí na zemi prázdnou lahví naležato. Ten, na koho láhev směřuje hrdlem, se musí postavit do kruhu a splnit předem určený úkol /předvést pantomimu, zazpívat, říct vtip atd./.Nebylo-li na začátku hry určeno pořadí, roztáčí se láhev do dalšího kola.


 Tajný úkryt

Hráči se pohybují po vyznačené trase, na jejímž konci je tajný úkryt, kde vedoucí uloží dřevěné hůlky se značkami jednotlivých hráčů. Hráči postupují jednotlivě, úkolem každého je co nejdříve proběhnout trasu, nalézt vlastní značku a vrátit se do tábora.Vítězí však družina, která je v táboře jako první kompletní.


Chytání kamínků

Dva hráči stojí čelem proti sobě.První drží v každé předpažené ruce 5 kamínků nebo kuliček a postupně je vypouští z dlaně.. Druhý hráč se snaží je zachytit dřív než spadnou na zem. Po vypuštění všech kamínků si hráči vymění role a vše se znova opakuje, vítězí ten hráč, který zachytil více kamínků


Indiánský běh

Úkolem hráčů je dostat malý míček do cíle členité trati dlouhé cca 250 m, země se přitom smějí dotknout pouze v případě, že míček zapadne a nelze jej vykopnout. Hráč, který míček dopraví do cíle první, vítězí, stává se indiánským náčelníkem a má právo zvolit další hru.


Běh ve dvou

Hráči se postaví ve vodě do dvou dvojřadů. První hráč zůstane stát a druhý se chytne za jeho ramenanebo boky, zvedne nohy nahoru a pohybuje jimi jako při kraulu. Na povel vedoucího se páry rozběhnou k určitému cíli. Dvojice, která doběhne první, vítězí.

 

Číslovka

Na stromy v lese se připevní číslice od 1 do 10 a z prostoru ,ze kterého je na tyto stromy vidět ,se formou štafety vpouštějí jednotliví hráči, kteří se musí na základě předem dohodnutého pravidla všech stromů dotknout. Příklad: -od 1 do 10 - od 1 do 10 po sudých, -od 8 do 2 - od 9 do 1 po prvočíslech nebo s úkolem: - u každého stromu 2 dřepy - u každého stromu výskok - každý strom oběhnout - atd. Vítězí to družstvo, jehož hráči všechny úkoly absolvovali dříve a s co nejméně chybami.


Sestry a hon

a/ ´´Mám tolik sester jako bratrů´´,řekla Jana a její bratr na to : ´´Nemám žádného bratra´´. Dokážete z tohoto dialogu určit, kolik má Mirek sester?

b/ Byl hon, lovili jsme zajíce , králíky, bažanty: ´´složili´´ jsme celkem 452 nohou - kolik bylo které zvěře, když zajíců bylo 6x více než králíků? Bažantů bylo uloveno 60 nohou.


Honička za míčem

Hráči se posadí na zem do kruhu tak , aby vzdálenosti mezi nimi činili asi 1 m. Uprostřed kruhu se pohybuje jeden hráč, jehož snahou je zmocnit se míče. Když se mu to podaří,vymění si místo s hráčem , který míč držel naposledy. Míčem si mohou přihrával po kruhu i napříč házením, koulením i podáváním. Kdo je v kruhu potřetí, dává zástavu.


Kopaná v řadách

Dvě družstva stojí proti sobě v řadách vzdálených asi 10m , vzdálenost mezi hráči je asi 2,5m. Hráči proti sobě kopou míčem ,jestliže tento proletí řadou, je to gól. Smí se kopat pouze nízké rány, do výše pasu,obránci mohou míč vyrážet nohama i rukama. Vítězí to družstvo, které dalo v daném úseku více gólů.


 Dva vrcholy

Vedoucí předem připraví nějakou zprávu na vrcholu kopce, na který je vidět z jiného kopce vzdáleného 2 - 4 km. Na ten potom hráče zavede a zde jim zadá úkol, co nejdříve předat zprávu uloženou na protějším kopci. Úspěšnost hráčů nemusí být závislá na jejich fyzických schopnostech, když zvolí vhodnou taktiku / signalizace, štafetový způsob apod./


 Štafetový běh ve dvou

Hráči se postaví ve vodě do dvou dvoustupů a jednotlivé dvojice vždy zajmou vzájemné držení, které oznámí vedoucímu hry.Na povel vybíhají k určité metě a zpět a tlesknutím dávají další dvojici povel k vyběhnutí. Vítězí družstvo, jehož všechny dvojice se vystřídají co nejdříve.


Foukaná

Každý hráč si z krabičky nebo papíru zhotoví malou plachetnici. Důležité je, aby plachetnice měla ploché dno. Hráči potom postaví své plachetnice vedle sebe na stůl a na povel vedoucího začnou foukat.Ten, jehož plachetnice zvítězila, postupuje do dalšího kola. Vítězem se stává ten, kdo zvítězil ve všech kolech.


Běh ve dvou

Hráči se postaví ve vodě do dvou dvouřadů. První hráč zůstane stát a druhý se chytne za jeho ramena nebo boky, zvedne nohy no horu a pohybuje jimi jako při kraulu. Na povel vedoucího se páry rozběhnou k určitému cíli. Dvojice, která doběhne první, vítězí.


Hon na nosorožce

Úkolem každého hráče je vyrobit si ve stanoveném časovém limitu, cca 15 min. , oštěp. Potom se družiny vydají na lov nosorožce. Toho představuje kruh o průměru asi 3 m, vyznačený na zemi.  Úkolem hráčů je od mety vzdálené asi 15 m vhodit svůj oštěp do kruhu. Vítězí ta družstva, které v kruhu zůstalo zabodnuto více oštěpů, ležící oštěp neplatí.


Přestřelka

Každý hráč si připraví 20 kartiček, na které se podepíše. Potom se hráči rozptýlí ve vytyčeném prostoru, každý přitom má neomezené množství papírových koulí, kterými se snaží zasáhnout kteréhokoliv spoluhráče. Kdo je zasažen, odevzdá ´´ střelci´´jednu kartičku. Vítězí ten hráč, který v dohodnutém čase získá nejvíce kartiček.

 

     vpřed