Kartotéka her

 

Vybíjená s poleny

Hru je možno hrát jako kteroukoliv variantu vybíjené, v poli je však rozestavěno 10 polen nebo špalků/ průměr cca 10 cm,výška 20-30cm/. Je-li poleno poraženo nenabitým míčem,nejbližší hráč je znova postaví a hra pokračuje. Poraženo je to družstvo,které nejdříve ztratí všechna polena.


Obratnost s obručí

Hru můžeme uspořádat jako závod jednotlivců. Kdo 10-krát proleze obručí na čas , nebo jako štafetový závod.

Obměna: Lze rovněž uspořádat jako závod v prolézání kutálející se obručí. Místo obruče je možno použít větší pneumatiku.


Indiánský běh

Úkolem hráčů je dokopat malý míček do členité. Trati dlouhé cca250m,země se přitom smějí dotknout pouze v případě ,že míček dopraví do cíle první,vítězí,stává se indiánským náčelníkem a má právo zvolit další hru.


Jízda na koštěti

Jeden hráč táhne koště,druhý na něm sedí ,závodní dráha je předmětem vytýčená a závodí se na čas. Kdo má nejkratší čas,vítězí. V polovině trati můžeme hru zpestřit tím,že si hráči ve dvojici vymění úlohy. Hraje se vyřazovacím způsobem závod dvojic nebo jako štafeta.


Školka s nožem

Hráči se snaží zabodnout nůž do prkna nebo pařezu,mění přitom výchozí polohy držení nože. -za konec střenky - za šipku čepele - z otevřené dlaně šipkou k terči - z otevřené dlaně,šipkou do terče - z hřbetu ruky - podobně druhou rukou atd.


Na krále

Vedoucí představuje krále. Prochází se po místnosti a hráči ho v malém dostupu následující. Když se král otočí,poddaní se musí postavit do předem určené polohy/dřep ,na jedné noze,leh apod./.Kdo je nejpomalejší ,vypadává ze hry. Hraje se vyřazovacím způsobem ,poslední-vítěz-se stává králem.


Popelka

Všechny dívky dají své boty na jednu hromadu. Chlapci postupně přistoupí k hromadě,vezmou vždy jeden pár bot a snaží se obout je dívce ,o které si myslí,že jí patří. Uhodnou-li, obdrží od dívky polibek,v opačném případě políček.


 Jehla v kupce sena

Vedoucí uschová do kupky sena drobný předmět/tužku, pingpongoví míček apod./a úkolem je ho co nejrychleji nalézt. Může se hrát jako soutěž jednotlivců nebo družin. Obměna: Jako soutěž družin je možno hodnotit,která družina vhodný předmět. V kupce sena lépe uschová.


Barva

Vedoucí hry udá barvu a hrající družstvo se snaží vypracovat v určeném čase seznam věcí této barvy v místnosti.Vítězí družstvo,které má nejúplnější seznam. Varianty-na druh materiálu -na trávy - atd.


Luční kvítí

Vedoucí položí ke květinám na louce čísla a sám si poznamená Jejich názvy. Úkolem hráčů je co nejdříve označené květiny nalézt. A správně pojmenovat. Každý si to napíše na papírek,vítězí ten, kdo vedoucímu první odevzdá úplný a správný seznam.

Zvěřinec

Vedoucí hry rozdělí všechny hráče na několik druhů zvěře-krávy,prasata,hady,mravence a předvede jejich pantomimické ztvárnění. Na daný povel ho mají všechna zvířata pantomimicky napodobit a shromáždit se po jednotlivých druzích .Která skupina je nejdříve kompletní , vyhrává. Obměna: Místo pantomimického ztvárnění je možno použít akustického - napodobování hlasu zvířat.


Jehla v kupce sena

Vedoucí uschová do kupky sena drobný předmět--tužku pingpongový míček apod.|a úkolem hráčů , ho co nejrychleji nalézt. Může se hrát jako soutěž jednotlivců nebo družin. Obměna: Jako soutěž družin je možno hodnotit , která skupina vhodný předmět v kupce sena lépe uschová.


Luční kvítí

Vedoucí položí ke květinám na louce čísla a sám si poznamená jejich názvy. Úkolem hráčů je co nejdříve označené květiny nalézt a správně pojmenovat. Každý si to napíše na papírek, vítězí ten , kdo vedoucímu první odevzdá úplný a správný seznam.


Seno

Seno na louce je možno použít jako víceúčelovou pomůckou k realizaci různých her. Příklady: - kdo dříve postaví kupku - kdo dříve kupku rozhází - do co největšího prostoru - do určitého prostoru - kdo ze sena postaví - panáka - krychli - přístřeší - kdo kupku přeskočí - bez dotyku - s kotoulem - atd.


Bystrozraký

Na čtvrtku nakreslíme centimetrovou čtvercovou síť 25 x 25 cm a čtvrtku pověsíme na strom do výše očí hráčů.Do pěti čtverečků nakreslíme tečky . Potom hráče odvedeme tak daleko ,že nejsou k rozeznání ani čtverce ani tečky a pomalu se s s nimi přibližujeme. Hráč ,který jako první -na největší vzdálenost- určí správnou polohu teček , vítězí -stává se bystrozrakým.


Láhev

Hráči se sesednou do kruhu a ve vylosovaném pořadí otáčí na zemi prázdnou láhví naležato . Ten ,na koho láhev směřuje hrdlem ,se musí postavit do kruhu a splnit předem určený úkol \ předvést pantomimu , zazpívat , říci vtip/. Nebylo -li na začátku hry určeno pořadí, roztáčí láhev do dalšího kola.


Koulení kuliček

Ke stolu přistavíme židli , na kterou položíme otevřenou krabičku ,hrneček ,čepici atd. Hráči si jednotlivě sedají na protější stranu stolu a každý se snaží co největším počtem kuliček z přidělený deseti strefit po desce stolu.


Koulení s odrazem

Doprostřed hřiště je zatlučen kůl a jednotliví hráči se ze vzdálenosti cca 10 m snaží koulením trefit malým míčkem tak , aby se odrazil co nejdál. Vítězí ten hráč , jehož míček skončil nejdál od kůlu.


 Prohazování oštěpů

Každý hráč si vezme do ruky několik prutů-oštěpů.Povel ke hře dá vedoucí tím, že rozkutálí obruč a hráči ,vždy po jednom postupně, se snaží obručí prohazovat oštěpy, střídavě z levé a pravé strany tak dlouho, dokud se obruč sama nezastaví. Vítězí ten , kdo prohodil nejvíce oštěpů.


Popelka

Všechny dívky dají své boty na hromadu . Chlapci postupně přistupují k hromadě , vezmou vždy jeden pár bot a snaží se obout je dívce , o které si myslí , že jí patří.  Uhodne-li, obdrží od dívky polibek, v opačném případě políček.

 

 zpět    vpřed