Kartotéka her

 

Uhodněte přísloví

Jedno družstvo jde za dveře a tam si dohodne jedno známé přísloví.Každý hráč má za úkol zapamatovat si jedno slovo a to pak na povel kapitána v místnosti vzkřiknout.Druhé družstvo má za úkol přísloví uhodnout.Podaří-li se mu to do 2 min.,získává bod.Při opakování hry si družstva vymění úlohy.Vítězí družstvo, které po dohodnutém počtu pokusů získá víc bodů,


Barva

Vedoucí hry udává barvu a hrající družstva se snaží vypracovat v určeném čase seznam všech věcí této barvy v místnosti. Vítězí družstvo, které má nejúplnější seznam. Varianty :- na druh materiálu - na tvary - atd.


 Aliterace

Vedoucí hry určí několik písmen , hráči mají za úkol napsat věty o pěti slovech začínajících stejným písmenem.Kdo splní nejdříve, získává tolik bodů kolik je hráčů,každý další vždy o bod méně. Příklad:- Pan profesor přišel posledně pozdě - Živá žába žere žlutou žemli - Tehdy taky troubila trumpeta tradá.


Popis neznámého

Vedoucí hry si s někým,koho hráči málo znají,domluví,že tento vejde do místnosti a krátce s vedoucím promluví a odejde.Jakmile se vzdálí,vyžádá si vedoucí hry jeho popis:-věk ,-postava, -barva vlasů,-barva košile,-barva šatů,-druh a barva obuvi,-atd. Po dvou min. odevzdá každý svůj popis kapitánovi. Kapitáni si pak popisy navzájem vymění a vedoucí hry uvede správné údaje , které hráči kontrolují. Za chybný údaj se počítá trestný bod.Vyhrává družstvo, které má nejméně trestných bodů.


Ruce na kolena

Hráči se posadí do kruhu.Jeden stojí uprostřed a chodí po kruhu dokola, přitom se snaží některého hráče tlesknout přes ruku.Každý se však snaží včas ucuknout.Pakliže se tlesknutí podařilo hráči si vymění místo.Kdo je ve středu dvakrát, dává zástavu.


Kompas

Hráči utvoří kruh , vzdálenost na upažení.Mimo kruh postaví vedoucí předmět který označuje určitou světovou stranu.Hráči si podle tohoto bodu uvědomují přesně své postavení vzhledem ke světovým stranám.Vedoucí hry vyvolá dvě světové strany a hráči stojící na těchto místech v kruhu s i musí vzájemně vymění místo.Kdo se zmýlí , dostane trestný bod.Vítězí hráč s nejmenším počtem trestných bodů.


Oprav mapu

Každé družstvo dostane k nahlédnutí na 3 min mapu nebo plánek,na němž jsou záměrně zakresleny některé chyby nebo nesprávné údaje. Úkolem každého družstva je za další 3min. nalezené chyby sepsat a odevzdat vedoucímu .Družstvo,které objevilo nejvíc chyb nebo ve zkráceném čase ,vítězí.Obměna:nalézt v co nejkratším čase chyby tisku v daném textu.


Panoramatický náčrt

Hráči mají za úkol nakreslit na papír hlavní znaky pozorované krajiny jejich celkovém tvaru a postavení.Záleží především na správnosti jednotlivých údajů ,přesnosti označení a na množství použitých topografických značek.


Popelka

Všechny dívky dají své boty na jednu hromadu.Chlapci postupně přistupují k hromadě , vezmou vždy jeden pár bot a snaží se obout je dívce, o které si myslí , že jí patří. Uhodnou-li,obdrží od dívky polibek, v opačném případě políček.


Kadeřníci

Hráči jsou rozděleni do dvojic . První z dvojice se posadí na židli , druhý je "kadeřník" a snaží se jeho účes upravit dle pokynu vedoucího,jako -historický -současný - kosmický - volnou fantazii -atd. Hodnotí se celkový efekt a čas.

Belhavá

Když hráč dostane od honiče babu, musí se rukou chytit za místo, na nějž jí dostal. Tak běhá do té doby, něž dá babu jinému spoluhráči. Všichni se snaží dát babu na místo, které co nejvíce ztíží honiči běhání- tedy na nohu apod.

Obměna: Všichni hráči se uchopí za místo, kam honič jednomu z nich dal babu. Kdo rychle nepřehmátne, může že se stát honičem aniž by dostal babu, jako trest za nesledovaní hry.


Přetahy lodí

Dvě lodi v postavení záděmi k sobě jsou na vzdálenost 20-30m spojeny lanem. V místě střední části lana je rozhodčí, na jehož povel obě posádky lodí začnou veslovat a snaží se soupeře přitáhnout do úrovně rozhodčího. Které posádce se to podaří prví, vyhrává. Lze realizovat i jako přetah do čtverce nebo trojúhelníka, každá loď se přitom snaží co nejdříve zaujmout postavení ve vytyčeném přístavu. Prví vítězí.


Proraž branu

Hráči stojí ve velkém kruhu rozkročmo, jejich rozkročené nohy tvoří brány, jeden z hráčů stojí uvnitř kruhu. Úkolem středního je vhodnými ranami prohodit míč některou branou. Hráči v kruhu brání prohození, vyrážejí míč, dávají nohy k sobě apod. Dojde-li k prohození, oba hráči si vymění místo a hra pokračuje.


Úkolový závod poslepu

Hráči startují jednotlivě, každý má zavázanýma očima splnit několik úkolů, které určí vedoucí - otevřít okno, zavřít dveře, pohladit kamaráda, kočku zavázat uzel, ukázat, kde stojí vedoucí apod. Úkoly jsou pro všechny hráče stejné, na pořadí nezaleží. Hodnotí se pouze čas a kvalita plnění úkolů. Vítězí ten hráč který je nejrychlejší a který splnil dobře všechny úkoly.


Past na myši

Jedno družstvo utvoří kruh tak, že se hráči uchopí za ruce. Tím vytvoří past. Hráči druhého družstva se volně postaví kolem a představují my. Hráči v kruhu vzpaží, čímž se past otevře a myši volně vbíhají dovnitř a ven. Na znamení vedoucího se past uzavře- připaží a sednou na bobek. Lapené myši, které nejdéle odolávaly polapení.


Na druhého

Hráči se rozestaví do kruhu čelem dovnitř, na vzdálenost jednoho kroku od sebe. Hru začínají dva hráči, z nichž jeden honí a druhý utíká. Když pronásledovanému hrozí nebezpečí, že bude dostižen,může si stoupnout před některého hráče v kruhu. Ten, který zůstane vzadu, musí nyní honit toho, který honil předtím. Při hře se běhá vně po obvodu kruhu, zkracování cesty není dovoleno.


Klobouk dolů

Ke kůlu, na nějž jsme předtím vložili klobouk, přivážeme provaz asi 10m dlouhý. Okolo kůlu uděláme kruh o poloměru asi 20m. Určený hráč uchopí provaz. Na povel se hráč přibližují ke kůlu, střední jim v tom brání. Dotkne-li se některého z nich, musí jít za obvod kruhu. Komu se podaří uloupit klobouk, běží s ním za obvod kruhu. Na povel se všichni hráči rozeběhnou ke kůlu a snaží se ho dotknout. Hráč s kloboukem na hlavě je chytá. Koho se dotkne dříve než tento sáhl na kůl, stává se středním.


Minové pole

Několik hráčů odejde z místnosti a vedoucí zatím rozmístí po podlaze různé předměty- stoly, židle, boty, míče atd. , čímž vznikne minové pole. Potom do místnosti vcházejí postupně jednotliví hráči, každý si nejprve 1 min. prohlédne uložení min a potom se snaží se zavázanýma očima projít ke druhé stěně tak, aby o žádnou minu nezavadil. Kdo se dotkne miny, je diskvalifikován, vítězí ten hráč, který projde v nejkratším čase.


Podávání předmětů

Hráči sedí v kruhu a podávají si kamínek/zátku, gumu ap./ tak, aby hráč, který stojí uprostřed, neviděl, kdo kamínek drží v ruce. / podávání je možné i za zády/. Hráč uprostřed se snaží zjistit, kdo má kamínek v ruce a hráč, na kterého ukáže, musí otevřít dlaně. Když drží kamínek, vymění si místo s hráčem uprostřed kruhu a hra znova pokračuje, když ho nedrží, hra pokračuje, aniž by si hráči vyměnili místo.

Varianta: Lze hrát s mincí, vsedě okolo stolu, v hádání se postupně vystřídají všichni hráči a neuhodnutí se počítá jako trestný bod. Kdo má na konci nejméně trestných bodů, vítězí.


Vodní turnaj

Dvě pramice se postaví proti sobě na vzdálenost asi 10m. Na přídi každé stojí zápasník s dřevcem / tyč dlouhá asi 2,5m,její konec je opatřen měkkou bambulí nepromokavě obalenou/. Na povel vedoucího se lodě proti sobě rozjedou a zápasníci se snaží protivníkovi srazit z lavičky jídelní misku s vodou či jiný předmět.

 

 zpět    vpřed