Kartotéka her

 

Kurýr

Hráči v početně stejně silných družstvech se rozestaví na louce tak,aby mezi jednotlivými členy družstva byla vzdálenost 10-15 m. Jeden z hráčů je ,,depeše", ostatní jsou kurýři. Na povel vedoucího uchopí první kurýr ,,depeši" a nese ji sousednímu atd. až se všichni vystřídají. ,,Depeše" se přitom nesmí dotknout země.


 Schovávačka v terénu

Vedoucí se s hráči pohybuje terénem/výlet apod./.Když se zastaví a zvolá - deset - hráči již vědí, že mají 10 vteřin na to , aby se ukryli. Vedoucí odpočítává nahlas deset, poté začne zkoumat terén, ze svého původního místa se však nesmí pohnout více než 3 kroky. Hráč, který je odhalen, dostává trestný bod. Po zvolání vedoucího - konec - hráči vystoupí z úkrytů, shromáždí se u vedoucího a pokračují v původní činnosti, dokud vedoucí znovu nezvolá signál pro další kolo hry.


Na medvěda

Vybraný hráč,který představuje medvěda, stojí čelem proti ostatním hráčům. Když některého z nich vyvolá jménem/liška,vlk, zajíc apod./snaží se tento hráč ukrýt ve svém doupěti. Doupě představuje strom nebo jiná meta, ale může to být i vedoucí, který je 15-25m za zády medvěda. Medvěd se jej přitom snaží chytit. Když se mu to podaří,vymění si role.


Plížení k provázkům

Kolem silného stromu je uvázáno několik provázků.Jeden z hráčů představuje ,,slepého strážce"- má zavázané oči a snaží se obcházet je okolo stromu, dotknout hráče, který se snaží vzít provázek. Dotkne-li se hráče, ten vypadá ze hry.Hráči mohou provázek odvazovat na několikrát, jsou-li strážcem ohrožení, odstoupí od stromu.


Štafeta

Hráči se postaví do družstev o stejném počtu tak, aby první byli na stejné úrovni, ostatní v zástupu za nimi. Před každým zástupem je ve stejné vzdálenosti, ani 4-6m, označena meta. Na povel vedoucího vybíhají současně všichni první, obíhají metu a vrací se k svému zástupu. Když tlesknou o ruku druhého, ten vybíhá atd. do vystřídání všech hráčů. Vítězí družstvo, které je první hotovo a stojí ve vyrovnaném zástupu nebo sedí v dřepu!!


Tajná svatba

Hráči sedící v kruhu obdrží po dvou lístečcích a tužku. Na jeden napíše každý jméno jednoho z přítomných /muže, ženy a naopak /, na druhý důvod svatby/ dítě, peníze, auto, dům, tchýně, jídlo, láska a apod./. Vedoucí lístečky vybere a rozdělí je na tři hromádky od žen, od mužů, důvody.               

Potom vybere z každé hromádky po jednom, jmenování předstoupí a vybraný důvod svatby pantomimicky předvedou.Hodnotí se především vtipnost podání.


Padesát bodů

Do země zapíchneme tyče, na nichž je výrazně vyznačena jejich bodová hodnota. Od vyznačené mety na ně hráči vhazují kroužky a sčítají si dosaženou bodovou hodnotu. Vítězí ten, kdo v kratším časovém limitu dosáhl 50 bodů. Lze hrát jako soutěž jednotlivců i družstev.  Varianta: Hru můžeme zahrát i jako strefovačku, např. šiškami do stromů s vyznačenou bodovou hodnotou, nejvíce bodů bývá vyznačeno nejdále od mety, na nejtenčím stromě apod.


Chytačky

Před celodenním výletem obdrží každý hráč od vedoucího pět lístečků. Přitom vyhlásí na celý den některá slova jako tabu,např. ano, ne!!Každý z hráčů se snaží během dne, otázkou či jinak, přimět kohokoliv z ostatních, aby uvedené tabu vyslovil. Kdo se zplete a tabu vysloví, musí svoji nepozornost zaplatit jedním lístečkem, který dá hráči, který otázku ap. položil. Ve sporných případech se lísteček odevzdá vedoucímu. Kdo má na konci hry nejvíce lístečků, vítězí.


Korektoři

Každý hráč obdrží letáček/ list z časopisu ap./ se stejným textem. Potom vedoucí určí odstavec nebo část textu, kterého se hra bude týkat a určí úkol: podtrhnout každé A, podtrhnout každé k, vyškrtnout každé b, zakroužkovat každé c, udělat tečku nad každým V, atd., případně pro lepší názornost je možno jednotlivé úkoly zvýrazňovat různobarevnými pastelkami nebo fixy. Přitom se měří čas, za každou chybu se připočítává trestných 5 s, vítězí ten, jehož čas je nejkratší.


Uta-uta

Hráči se dohodnou na nějakém drobném předmětu a ten se stává Uta-uta. Vedoucí vezme Uta-uta a po jednom hráči z každé družiny, zvěda, a vydá se s nimi do terénu, na konci cesty vedoucí Uta-uta ukryje. Úkolem zvědů je namalovat plánek uložení Uta-uta tak, aby jejich družina/bez zvědů/ Uta-uta co nejdříve nalezla. Smí se používat pouze kreslených symbolů, topografických značek ap., psaný text nikoliv. Zvědové se s členy své družiny nesmí dorozumívat. Která družina pro nález Uta-uta podle plánku potřebuje nejkratší čas,vítězí.

MRAVENCI

Hráči jsou rozděleni do dvou družstev,z nichž jedno představuje černé mravence,druhé rezavé.Hra začíná tím,že černí mravenci nakladou svá vajíčka v určitém úseku lesa/položí míče tak,aby alespoň kousek byl vidět/a prostor opustí.Poté jsou do prostoru vpuštěni rezaví mravenci a vajíčka hledají.Naleznou-li jich více jak polovinu,vítězí.

Obměna: Lze zahrát jako noční hru,vajíčka představují kousky polystyrénu,papíru apod.


KOLIK BYLO CHODCŮ

Doprostřed prázdné místnosti se postaví vybraný hráč se zavázanýma očima.Ostatní hráči podle něj postupně po jednom či více procházejí a on se snaží určit jejich počet.Když to uhodne a vysloví nahlas,je vystřídán nejbližším hráčem,neuhodne-li,hra pokračuje.Vítězí ten,kdo je při hádání nejúspěšnější.


CHVILKA ŠTĚSTÍ

Hráči sedí v kruhu okolo stolu,na němž je miska plná bonbónů/lentilky apod./.Každý hráč má dále dvě špejle nebo tenké hůlky.Na povel vedoucího začnou hráči postupně házet kostkou.Komu padne šestka,začne si okamžitě svými dvěma hůlkami vybírat z misky bonbóny,může tak dlouho,dokud některému dalšímu z hráčů opět nepadne šestka,ten ho pak vystřídá.Lze hrát i o jednu větší cenu/čokoládu apod./,získá ji ten,kdo během hry získá nejvíce bodů-¨vylovil¨z misky nejvíce kamínků/kuliček,korálků,zápalek apod./.


AUTOBUS

Do několika zástupů vedle sebe se postaví stejný počet židlí,na které se posadí hráči a drží se za ruce-jednou dopředu,druhou dozadu.Všichni,kromě posledního,se dívají kupředu,před každým zástupem leží míč na zemi.Poslední hráči sledují vedoucího hry,který stojí za zástupy a postupně snímá z balíčku jednotlivé karty.Ukáže-li eso,poslední hráči stisknou ruku sousedovi a ten dalšímu,až stisk dojde k prvnímu.Jakmile dojde stisk k prvnímu,ten vyskakuje a snaží se co nejrychleji zmocnit míče.Vyhrává nejrychlejší družina.Pro příští hru si hráči vymění pořadí v zástupech.Je-li k dispozici více židlí,lze zahrát i tak,že družstvo,které zvítězilo,si poposedne o jednu židli dopředu,které reagovalo na falešný stisk,si poposedne dozadu.


NOČNÍ STOPOVAČKA

Pro noční značení tras her se používá řada různých způsobů,které hru zpestří a pomůže navázat například na motivaci etapové hry apod.

Příklady:

--pruhy světlého krepového papíru

--papírový terč/velký,světlí,tvarovaný,čísla/

--stopy na zemi/z umělých hmot apod..zpráva atd./

--předměty,praporky,tkalouny

--přírodní materiály/listnaté větve v jehličnanech/

--světlem/baterky,svíčky v lahvích,signalizátory/

--hlasem/hudebními nástroji,třením předmětů/

--magnetofony/rádia,vysílačky,signalizátory/

--píšťalkou/budíkem/,klepáním dvou dřev o sebe

--za vůní kouře,za zápachem chemikálií apod.

 

 

 zpět    vpřed