Kartotéka her
Neposedná guma Okolo stolu sedí hráči se zavázanýma očima, ruce na kraji stolu
, přitom musí být úplné ticho.Vedoucí upustí doprostřed stolu
školní gumu/gumovou nebo korkovou zátku apod./,která
začne po stolu poskakovat. Když vedoucí tleskne začnou
hráči gumu chytat.Ten, kdo je v několika kolech nejrychlejší,
vítězí.Lze hrát i jako soutěž jednotlivců na čas,výhodou je, že
ostatní spoluhráči se mohou bavit sledováním počínání soupeřů. Na zem položíme co nejdelší žebřík na bok a několik hráčů
ho v této poloze přidržuje. Ostatní po čtyřech prolézají mezi
jeho jednotlivými příčkami. Prolézání lze různým způsobem
kombinovat. Hodnotí se rychlost prolézání.
Hráči se volně rozptýlí v určitém omezeném prostoru v lese.
Jeden z hráčů je myslivcem, ten se po povelu k zahájení hry
snaží trefit některého dalšího hráče malým míčkem. Když se
mu to podaří , tento hráč se také stává myslivcem a použije
stejného označení . Každý další hráč, který je zasažen, se
stává myslivcem a hra pokračuje , dokud nezůstane poslední
hráč - ten vítězí. jakmile je myslivců víc než dva ,musí si
samostatně "nabíjet".Vítěz zahajuje novou hru. Hráči na lyžích se rozdělí na dvě poloviny, odloží hůlky a na
svahu se postaví vedle sebe a uchopí se za upažené ruce. Na
povel vedoucího vyjede nejprve jedno družstvo, potom druhé.
Vítězí to družstvo, které nejdále dojelo aniž se rozpojilo nebo
někdo upadl. Mezi stromy se natáhnou lana 1,5m nad sebou a 1 - 2m nad
zemí a po vzniklé lávce přecházejí hráči tak , že po spodním
provaze kráčí, druhého se přidržují rukama.Vítězí ten , kdo
při přechodu dosáhl nejnižšího časového limitu. Pro
zvlášť zdatné děti můžeme hru odměnit na ručkování bez
pomoci nohou.
Úkolem každého hráče je ze stanovené mety do krabice házet
karty tak, že -10 hodí na plochu -10 hodí vertikálním hodem
-10 hodí levou rukou,jakkoliv Vítězí ten, kdo dostal více karet
do krabice. Do kruhu o průměru asi 1m si stoupne hráč s míčkem a
kamínkem. Jeho úkolem je vyhodit míč do vzduchu, kamínek
položit mimo kruh co nejdál a míč chytit aniž by dopadl na
zem .Vítězí ten hráč , jehož kamínek je nejdále . Dva hráči si vyberou slovo, které má dva významy/ koruna,
kost,zámek,hlavička/. Každý z nich , střídavě , o svém
předmětu vypráví , na jeho místě však používá názvu
"kalaburda". Ostatní hráči mají uhádnout , o jaký předmět jde.
Kdo uhodne první , vítězí.
Ke koulení používáme nejraděj plechovky od
kondenzovaného mléka, které mají proražené otvory .Hráči
koulejí podobným způsobem jako při kuželkách, vítězí ten ,
komu se plechovka dokoulí nejdál. Dva hráči se postaví proti sobě , v každé ruce polévkovou lžíci. Na jedné drží brambor či malý míček, druhou šermují. Přitom se snaží uvést soupeře do situace , aby jeho brambor z lžíce vypadl.Ten, jehož brambor vydrží déle, vyhrává. |
Honička Vedoucí určí jednoho hráče /nebo je vybrán
losem,rozpočítáváním ./,který se stává honičem. Na povel
vedoucího se hráči rozeběhnou /může být určen omezený
prostor/a snaží se utéci honiči,jehož snahou je se některého
hráče dotknout.Když se mu to podaří ,stává se honičem on a hra
bez jakéhokoliv přerušení pokračuje -na jedné noze -na koních
-vrabčí -trakaře -žabáci -se záchranou -dvojic -na hada -lavinová
-pozpátku -atd. Dva hráči stojí čelem proti sobě.První drží v každé předpažené
ruce 5 kamínků nebo kuliček a postupně je vypouští z dlaně..
Druhý hráč se snaží je zachytit dřív než spadnou na zem.Po
vypuštění všech kamínků si hráči vymění role a vše se znova
opakuje,vítězí ten hráč,který zachytil více kamínků. Vedoucí hráč rozstříhá nějaký obraz/mapu,pohlednici/na 10-20 ks
a potom nechá jednotlivé hráče,aby na čas obraz sestavili-
zrestaurovali. Nejkratší čas je vítězný. Varianta: Má-li vedoucí
více obrazů, rozstříhá každý jinak a hraje se tolik kol , aby
každý hráč zrestauroval všechny obrazy. Časy za jednotlivé
obrazy se hráčům sčítají. Vedoucí napíše 5 vět o deseti slovech tak, že slova jsou různě
přeházená. Úkolem hráčů je sestavit ze všech slov věty,které by
dávaly smysl.Vítězí ten, kdo má první všech 5 vět
pohromadě,vyšším stupněm vítězství pak může být ,když
někdo z daných slov sestaví více vět ,které dávají smysl. Vedoucí nadiktuje hráčům 5-10 různých předmětů,které mohou
nalézt v klubovně nebo jejím okolí,případně v terénu,kde hra
probíhá
/zápalky,tužka,guma,blok,nůž,lžička,kamínek,šiška,větvička,čtyřlístek/.
Úkolem hráčů je nalézt všechny určené předměty,vítězí ten,kdo
je zkompletuje první. Vedoucí pověsí na stěnu mapu a jmenuje postupně
řeky,pohoří,města atd. a úkolem hráčů je co nejrychleji uvedené
věci ukázat nebo slovně popsat jejich polohu na mapě. Vítězí
ten,kdo má nejvíce správných odpovědí.Tento vítěz se zároveň
může stát vedoucím dalšího kola hry,hrajeme např.kola o
deseti otázkách. Hráči obdrží čistý list papíru a tužku,potom jim vedoucí pomalu
vypráví příběh skupiny vystěhovalců ,postupujících krajinou
.Tuto krajinu popisuje například podle turistické mapy a úkolem
hráčů je ,podle tohoto vyprávění a za pomoci topografických
značek od vyprávěnou část mapy zakreslit. Vítězí ten, jehož
náčrtek je nejpřesnější .
Kromě "klasické" varianty dává tato hra velké možnosti
zpestření a uplatnění fantazie vedoucího: Příklady: -po jedné
noze - snožmo míčové-kopat -ve dřepu -driblovat -po čtyrech
-koulet hlavou -žabáci -míč mezi koleny -trakaře -míč mezi
patami -zády k sobě -házet -třínohá -po čtyřech,míč na břiše
-taneční -podávaní míče nad hlavou -s kotrmelcem mezi nohama
-se švihadlem -sázení brambor Vedoucí nechá všem hráčům zavázat oči a vzít si do ruky tužku.
Potom v klubovně rozmístí několik archů papíru ,úkolem hráčů je
se v průběhu cca 5 min. určených pro hru podepsat na co největší
počet archů. Výsledky mohou být sčítány za družiny nebo může
zvítězit ten jednotlivec ,jehož podpis je na co největším počtu
archů.
Několik hráčů odejde z místnosti a vedoucí zatím rozmístí po podlaze různé předměty-stoly,židle,boty míče atd.,čímž vznikne "minové pole".Potom do místnosti vcházejí postupně jednotliví hráči,každý si nejprve 1 min. prohlédne uložení "min" a potom se snaží se zavázanýma očima projít ke druhé stěně tak, aby o žádnou "minu" nezavadil.Kdo se dotkne miny , je diskvalifikován, vítězí ten hráč , který projde v nejkratším čase . |