Kartotéka her

 

Neposedná guma

Okolo stolu sedí hráči se zavázanýma očima, ruce na kraji stolu , přitom musí být úplné ticho.Vedoucí upustí doprostřed stolu školní gumu/gumovou nebo korkovou zátku apod./,která začne po stolu poskakovat. Když vedoucí tleskne začnou hráči gumu chytat.Ten, kdo je v několika kolech nejrychlejší, vítězí.Lze hrát i jako soutěž jednotlivců na čas,výhodou je, že ostatní spoluhráči se mohou bavit sledováním počínání soupeřů.


Ležící žebřík

Na zem položíme co nejdelší žebřík na bok a několik hráčů ho v této poloze přidržuje. Ostatní po čtyřech prolézají mezi jeho jednotlivými příčkami. Prolézání lze různým způsobem kombinovat. Hodnotí se rychlost prolézání.


Hon

Hráči se volně rozptýlí v určitém omezeném prostoru v lese. Jeden z hráčů je myslivcem, ten se po povelu k zahájení hry snaží trefit některého dalšího hráče malým míčkem. Když se mu to podaří , tento hráč se také stává myslivcem a použije stejného označení . Každý další hráč, který je zasažen, se stává myslivcem a hra pokračuje , dokud nezůstane poslední hráč - ten vítězí. jakmile je myslivců víc než dva ,musí si samostatně "nabíjet".Vítěz zahajuje novou hru.


Řetěz nebo lavina

Hráči na lyžích se rozdělí na dvě poloviny, odloží hůlky a na svahu se postaví vedle sebe a uchopí se za upažené ruce. Na povel vedoucího vyjede nejprve jedno družstvo, potom druhé. Vítězí to družstvo, které nejdále dojelo aniž se rozpojilo nebo někdo upadl.


Lávka

Mezi stromy se natáhnou lana 1,5m nad sebou a 1 - 2m nad zemí a po vzniklé lávce přecházejí hráči tak , že po spodním provaze kráčí, druhého se přidržují rukama.Vítězí ten , kdo při přechodu dosáhl nejnižšího časového limitu. Pro zvlášť zdatné děti můžeme hru odměnit na ručkování bez pomoci nohou.


Trefovačka kartami

Úkolem každého hráče je ze stanovené mety do krabice házet karty tak, že -10 hodí na plochu -10 hodí vertikálním hodem -10 hodí levou rukou,jakkoliv Vítězí ten, kdo dostal více karet do krabice.


 Míč a kamínek

Do kruhu o průměru asi 1m si stoupne hráč s míčkem a kamínkem. Jeho úkolem je vyhodit míč do vzduchu, kamínek položit mimo kruh co nejdál a míč chytit aniž by dopadl na zem .Vítězí ten hráč , jehož kamínek je nejdále .


Kalaburda

Dva hráči si vyberou slovo, které má dva významy/ koruna, kost,zámek,hlavička/. Každý z nich , střídavě , o svém předmětu vypráví , na jeho místě však používá názvu "kalaburda". Ostatní hráči mají uhádnout , o jaký předmět jde. Kdo uhodne první , vítězí.


Koulení plechovek

Ke koulení používáme nejraděj plechovky od kondenzovaného mléka, které mají proražené otvory .Hráči koulejí podobným způsobem jako při kuželkách, vítězí ten , komu se plechovka dokoulí nejdál.


Lžícový šerm

Dva hráči se postaví proti sobě , v každé ruce polévkovou lžíci. Na jedné drží brambor či malý míček, druhou šermují. Přitom se snaží uvést soupeře do situace , aby jeho brambor z lžíce vypadl.Ten, jehož brambor vydrží déle, vyhrává.

Honička

Vedoucí určí jednoho hráče /nebo je vybrán losem,rozpočítáváním ./,který se stává honičem. Na povel vedoucího se hráči rozeběhnou /může být určen omezený prostor/a snaží se utéci honiči,jehož snahou je se některého hráče dotknout.Když se mu to podaří ,stává se honičem on a hra bez jakéhokoliv přerušení pokračuje -na jedné noze -na koních -vrabčí -trakaře -žabáci -se záchranou -dvojic -na hada -lavinová -pozpátku -atd.


 Chytání kamínků

Dva hráči stojí čelem proti sobě.První drží v každé předpažené ruce 5 kamínků nebo kuliček a postupně je vypouští z dlaně.. Druhý hráč se snaží je zachytit dřív než spadnou na zem.Po vypuštění všech kamínků si hráči vymění role a vše se znova opakuje,vítězí ten hráč,který zachytil více kamínků.


Restaurátoři

Vedoucí hráč rozstříhá nějaký obraz/mapu,pohlednici/na 10-20 ks a potom nechá jednotlivé hráče,aby na čas obraz sestavili- zrestaurovali. Nejkratší čas je vítězný. Varianta: Má-li vedoucí více obrazů, rozstříhá každý jinak a hraje se tolik kol , aby každý hráč zrestauroval všechny obrazy. Časy za jednotlivé obrazy se hráčům sčítají.


Zamotané věty

Vedoucí napíše 5 vět o deseti slovech tak, že slova jsou různě přeházená. Úkolem hráčů je sestavit ze všech slov věty,které by dávaly smysl.Vítězí ten, kdo má první všech 5 vět pohromadě,vyšším stupněm vítězství pak může být ,když někdo z daných slov sestaví více vět ,které dávají smysl.


Hledej a přines

Vedoucí nadiktuje hráčům 5-10 různých předmětů,které mohou nalézt v klubovně nebo jejím okolí,případně v terénu,kde hra probíhá /zápalky,tužka,guma,blok,nůž,lžička,kamínek,šiška,větvička,čtyřlístek/. Úkolem hráčů je nalézt všechny určené předměty,vítězí ten,kdo je zkompletuje první.


Jak znáš mapu

Vedoucí pověsí na stěnu mapu a jmenuje postupně řeky,pohoří,města atd. a úkolem hráčů je co nejrychleji uvedené věci ukázat nebo slovně popsat jejich polohu na mapě. Vítězí ten,kdo má nejvíce správných odpovědí.Tento vítěz se zároveň může stát vedoucím dalšího kola hry,hrajeme např.kola o deseti otázkách.


Vystěhovalci

Hráči obdrží čistý list papíru a tužku,potom jim vedoucí pomalu vypráví příběh skupiny vystěhovalců ,postupujících krajinou .Tuto krajinu popisuje například podle turistické mapy a úkolem hráčů je ,podle tohoto vyprávění a za pomoci topografických značek od vyprávěnou část mapy zakreslit. Vítězí ten, jehož náčrtek je nejpřesnější .


Varianty štafet

Kromě "klasické" varianty dává tato hra velké možnosti zpestření a uplatnění fantazie vedoucího: Příklady: -po jedné noze - snožmo míčové-kopat -ve dřepu -driblovat -po čtyrech -koulet hlavou -žabáci -míč mezi koleny -trakaře -míč mezi patami -zády k sobě -házet -třínohá -po čtyřech,míč na břiše -taneční -podávaní míče nad hlavou -s kotrmelcem mezi nohama -se švihadlem -sázení brambor


Prezenční listiny

Vedoucí nechá všem hráčům zavázat oči a vzít si do ruky tužku. Potom v klubovně rozmístí několik archů papíru ,úkolem hráčů je se v průběhu cca 5 min. určených pro hru podepsat na co největší počet archů. Výsledky mohou být sčítány za družiny nebo může zvítězit ten jednotlivec ,jehož podpis je na co největším počtu archů.


Minové pole

Několik hráčů odejde z místnosti a vedoucí zatím rozmístí po podlaze různé předměty-stoly,židle,boty míče atd.,čímž vznikne "minové pole".Potom do místnosti vcházejí postupně jednotliví hráči,každý si nejprve 1 min. prohlédne uložení "min" a potom se snaží se zavázanýma očima projít ke druhé stěně tak, aby o žádnou "minu" nezavadil.Kdo se dotkne miny , je diskvalifikován, vítězí ten hráč , který projde v nejkratším čase .

 

zpět na úvod