Základní informace o dotazníku

 

     Skríningový dotazník pro dospívající identifikující rizikové oblasti vznikl na základě dotazníku vytvořeného R.E. Tarterem "The Drug Use Screening Inventory" (DUSI) v roce 1990. Autory české verze dotazníku jsou MUDr.Karel Nešpor,CSc., PhDr. Ladislav Csémy a Doc.MUDr.Hana Provazníková,CSc.

   Cílem dotazníku je identifikace problémových oblastí života dospívajícího a posouzení závažnosti těchto problémů. Dotazník slouží pro krátké a efektivní posouzení aktuálních problémů. Tyto problémy se většinou projevují maladaptivním chováním a narušením každodenního fungování dospívajícího.

     Obrovskou výhodou dotazníku je, že identifikuje nejen problémové oblasti, ale i oblasti, kde je dospívající poměrně úspěšný. Z nich může dospívající čerpat sebedůvěru a je třeba je chránit před negativními vlivy. Na relativně zdravé oblasti pak můžete dospívajícího upozornit, abyste posílili jeho sebedůvěru a vyvážili méně příznivá zjištění.

     Na identifikaci těchto problémů je zaměřeno 9 oblastí, do kterých je námi použitý dotazník rozdělen.

 

Oblasti zaměření:

1. oblast: Volný čas

Cílem otázek v první oblasti, která se zabývá volným časem, je zjistit, jakým způsobem dospívající tráví svůj volný čas.

Příklad otázek: "Sportuješ méně nežli vrstevníci?; Trávíš volný čas většinou tím, že se jen tak touláš s přáteli?"

 

2. oblast: Chování

Cílem oblasti je odhalit u dospívajících možné poruchy chování ve společnosti svých vrstevníků, ve škole a doma. Čím vyšší je procento problémových odpovědí, tím jsou dospívající náchylnější k rizikovému chování. K rizikovým faktorům sledovaného období patří prudký tělesný růst, nové hormonální poměry, změny imunitního systému a radikální změna ve způsobu života. V dospívání by měl organismus dozrát pro nároky dospělosti, a to v oblasti tělesné, citové, intelektuální a sociální. Dospívající si potřebuje v krátké době vytvořit vlastní identitu a stupnici hodnot, vybrat si povolání a připravit se na ně, oprostit se postupně od rodiny a vytvořit si správný vztah k druhému pohlaví. V dospívání dochází ke krizi autority, a to jak rodičovské, tak např. i učitelské. Rizikové chování v dospívání je tvořeno zhruba třemi okruhy. Jsou to negativní jevy v psychosociální oblasti, poruchy sexuálního zdraví a toxikomanie.

Příklad otázek: "Často prosazuješ své názory za každou cenu, třeba i nevhodně?; Často zdůrazňuješ, že jsi lepší než druzí?; Často křičíš?; Míváš špatnou náladu?"

 

3. oblast: Zdravotní stav

Cílem třetí oblasti je získat informace o zdravotním stavu dospívajícího, zda-li nemá nějaké zdravotní potíže, které by mohly znamenat určitá rizika v dané oblasti. Zvýšené procento naznačuje, že jedinec má pravděpodobně nějaké zdravotní obtíže. Ty mohou souviset například s užíváním návykových látek. 

Příklad otázek: "Chodíš na pravidelné lékařské kontroly kvůli nějaké nemoci?; Trpíš nespavostí nebo naopak spíš nadměrně?"

 

4. oblast: Duševní zdraví

Duševní problémy nejčastěji souvisí s rodinným systémem. Na duševní zdraví dospívajícího může mít vliv i školní prostředí. Nadměrný anebo příliš dlouho trvající stres, velká zátěž, neúspěch ve škole, rozpory s vrstevníky apod. mohou u dospívajícího způsobit duševní problémy. Proto je důležité posoudit stav, případně dítě vyšetřit dětským či dorostovým psychiatrem nebo psychologem.

Příklad otázek: "Pereš se nebo se hádáš častěji než tví vrstevníci?; Obtížně se soustřeďuješ?"

 

5. oblast: Sociální zdatnost

Cílem otázek v páté oblasti je u dospívajícího zjistit jeho pocity ve společnosti a mezi vrstevníky, zda-li dokáže obhájit svůj názor nebo hájit své zájmy. Odpovědi na otázky v oblasti sociální zdatnost mohou být někdy zkreslené, protože dospívající vidí svůj vztah nebo postavení mezi vrstevníky zbytečně dramaticky.

Příklad otázek: "Jsi mezi vrstevníky málo oblíbený (oblíbená)?; Je pro tebe těžké nacházet ve skupině neznámých lidí přátele?; Baví tě spíše společnost starších než společnost vrstevníků?; Dělá ti těžkosti odmítat druhým?"

 

6. oblast: Rodinný systém

Cílem šesté oblasti, která se zaměřuje na rodinu, je posoudit rodinné vztahy, funkčnost rodiny a pocity dospívajícího v rodině.

Příklad otázek: "Stalo se, že někdo z užší rodiny (matka, otec, bratr nebo sestra) si vzal marihuanu, kokain, heroin nebo pervitin?; Často se s rodiči nebo pěstouny hádáš a při tom na sebe křičíte? Bývá rodina zřídka pohromadě?"

 

7. oblast: Škola

Cílem sedmé oblasti je zjistit u dospívajícího příčiny jeho problémů ve škole. Nadprůměrné procento problémových odpovědí ve sledované oblasti může znamenat problémy ve škole způsobené například: špatnými podmínkami doma pro přípravu, poruchami pozornosti a soustředění, rodinnými problémy nebo vztahovými problémy ve škole. Například otázka: "Cítíš se ve škole fyzicky ohrožován (ohrožována)?"

Příklad otázek: "Školu nemáš rád (ráda)?; Těžko se ve škole nebo při učení soustřeďuješ?; Cítíš se ve škole podrážděný a rozrušený?; Nudíš se ve škole?; Cítíš se během mimoškolních aktivit nebo  v zájmových kroužcích nevítaný (nevítaná)?; Měl (měla) jsi někdy ve škole problémy kvůli alkoholu nebo drogám?" apod.

     Počet procent problémových odpovědí pomůže odhalit, zda-li jsou učitelé dospívajícími vnímáni jako nepřátelští nebo lhostejní, s žáky či studenty nespolupracují, zdůrazňují pouze jejich nedostatky, selhávající a problémoví žáci jsou zesměšňováni a ponižováni, ve škole vládne odcizená atmosféra postrádající nabídku pozitivních hodnot nebo naopak škola prosazuje rozumná a přiměřená pravidla, pro selhávající a problémové žáky hledá škola pozitivní alternativy i cesty, jak jim pomoci a chránit jejich sebevědomí, učitelé jsou vnímáni jako ti, kdo pomáhají, dávají, pečují, pomáhají rozvoji žáků, dobře s nimi komunikují a spolupracují, dokáží rozpoznat jejich pozitivní možnosti.

 

8. oblast: Vztahy s vrstevníky

Cílem osmé oblasti, která se zabývá vztahy s vrstevníky, je u dospívajícího zjistit, zda-li má sklony začlenit se do rizikové party, například otázka č. 11: "Patříš do party, která se zabývá něčím nezákonným?" nebo zda-li má dospívající dostatečnou síť sociálních vztahů, například otázky č.13: "Nemáš žádného přítele nebo přítelkyni, kterému by ses mohl (mohla) svěřit?"; a 14: "Máš v porovnání s vrstevníky málo přátel?". Kladné odpovědi na tyto otázky naznačují, že dospívající nemá dostatečnou síť sociálních vztahů.

 

9. oblast: Návykové látky

Devátá oblast je rozdělena na dvě části.

     Cílem první (9A) je zjistit u dospívajícího jeho vztah k alkoholu, drogám nebo hazardní hře, například dotaz: "Cítil (cítila) jsi někdy silnou touhu nebo přání po alkoholu, jiných drogách nebo hazardní hře?", míru závislosti na návykových látkách, například dotazy typu: "Stalo se ti někdy, že jsi musel (musela) zvyšovat množství alkoholu nebo drog, abys dosáhl (dosáhla) účinku, ke kterému ti dříve stačilo menší množství?; Měl (měla) jsi někdy pocit, že jsi na alkoholu, drogách nebo hazardní hře závislý (závislá)?". Chování dospívajícího pod vlivem návykové látky zase zjišťují dotazy, například: "Ublížil (ublížila) jsi někdy někomu nechtěně pod vlivem drog nebo alkoholu?; Stalo se ti, že ses pod vlivem alkoholu nebo drogy vážně pohádal (pohádala) s přáteli nebo s někým z rodiny?".

     Druhá část deváté oblasti (9B) zjišťuje četnost užití návykových látek, resp. hraní hazardních her, v posledních 30 dnech nebo dříve.

 

Nahoru